Vier tips wanneer je even geen zin hebt in de verandering van je bedrijf

Vol goede moed begin je als manager aan je veranderingstraject. In het begin is het spannend en nieuw. En krijg je energie van om je toko nieuw en vooral ook ander leven in te blazen. Maar na een tijdje ontmoet je de taaiheid. Bij je mensen, en ook jezelf. De puf is eruit. Hoe ga je daar nu mee om? Vier tips.

Je herkent het vast wel. Je begint aan een nieuwe job en vrij snel constateer je dat je een flinke uitdaging hebt om het bedrijf, divisie of afdeling waar jij voor verantwoordelijk bent, te gaan vernieuwen. Wanneer je om je heen kijkt, lijkt het wel alsof iedereen aan het vernieuwen is geslagen. Niet zo raar, want de tijd verandert snel en zoals we nu georganiseerd zijn en hoe we onze klanten benaderen, sluit vaak niet meer aan bij de behoeften van de klant. Vrij snel zie je ook dat de grootste slag te maken is in hoe je mensen werken. Daar zit tegelijkertijd ook de potentieel grootste succesfactor. Dat weten we inmiddels wel uit de veranderkunde. Een organisatie verandert niet wezenlijk door alleen de structuur of processen te veranderen. Er is ontwikkeling nodig bij de medewerkers. En dus begin je met frisse moed.

Verandermoe

In het begin is de één enthousiast over waar je naar toe wil met het bedrijf en de ander reageert gelaten ‘eerst maar eens zien’. Zeker in grote organisaties kunnen mensen behoorlijk verandermoe zijn. Ieder veranderproces kent de dynamiek van een eerste opleving. Het lijkt erop alsof mensen het snappen en er meer positieve energie is. En schijn bedriegt. Want wat je vaak ziet is je eigen energie weerspiegeld bij de ander. Wat er werkelijk nodig is dat de medewerkers weten hun eigen energie bron aan te boren, hun eigen kracht en geloof, in plaats van op jouw energie te varen. En daar wordt het taai. Want niet zomaar breng je mensen daar bij. Hoe zorg je goed voor jezelf wanneer je het even helemaal beu bent?

Tip 1. Even niet

Je bent dagelijks bezig met hoe jij de toekomst ziet en hoe je het anders wilt. Voert dagelijks gesprekken. Er zijn mooie, hoopvolle momenten en momenten waarop de moed je in de schoenen zinkt. Wat dan enorm kan helpen is om je zelf én je organisatie even ‘vrij af’ te geven.

Gewoon een periode, bijvoorbeeld een week of twee, even niet met de verandering bezig te zijn. Mensen de ruimte geven om ‘business as usual’ te doen

Het is geen kop in het zand steken, maar mensen simpelweg de ruimte te geven om op adem te komen. Onderschat nooit hoeveel energie er gepaard gaat met veranderen.

Tip 2. Tussenoogst

Een tweede tip is om eens stil te staan. Kijk eens terug naar het moment waarop je begon. En maak eens een lijst wat sindsdien al gebeurt is, en ook wat er al anders is. Als je mensen zich bijvoorbeeld bewuster zijn van oude patronen die hen nu in de weg staan, is dat een groot goed. Ik weet zeker dat je een heel eind komt en zo een A4 vol kunt schrijven. Ga ook eens terug welke momenten er geweest zijn die je blij stemde. Wat gebeurde er op zo’n moment?

Haal de lichtpuntjes van de afgelopen periode terug. En ga vieren

Ga spontaan eens met je team uiteten: om te vieren waar je al bent. Of maak het persoonlijk en geef iedereen een klein cadeautje wat symbool staat voor hun eigen proces en in hoeverre ze al gevorderd zijn.

Tip 3. Lotgenoten

De derde tip is om juist andere ‘lotgenoten’ op te zoeken. Iedere manager of directeur die de boel vernieuwd kent deze fase waarin het taai wordt. Waarin je dreigt af te haken. Voer gesprekken over hoe zij met deze fase omgingen. Het is ook heerlijk om eens een avondje goed te klagen.

Ga de kroeg in met een maatje die hetzelfde proces heeft doorlopen en loop eens helemaal ‘leeg’

Even niet de positivo die maar steeds de drijvende kracht is. Maar gewoon uitpuffen en uitblazen. Wedden dat je de volgende ochtend wakker wordt (al dan niet met een kater ;)), en je je weer herpakt?

Tip 4. Herinner je ‘why’

De laatste tip is om je te herinneren waarom je er ook alweer aan begon. Wat is je diepste drijfveer? Welke voldoening kun je oogsten als je veranderproces geslaagd is? Haal dat weer naar boven. Denk aan de klanten waar je het voor doet. Zoek klanten op die al het nieuwe van je bedrijf heb ervaren. Omring je met mensen die dezelfde visie hebben en praat er met elkaar over, ‘hoe mooi is het als…’

Mensen met dezelfde drive, gelijkgestemden, zijn ook de mensen waar je je mee kunt opladen

Ga eventueel met de witte raven in je bedrijf op bedrijfsbezoek bij bedrijven die al werken zoals jij dat zou willen. Laat je erdoor inspireren!

Tot slot. Het klinkt misschien gek, maar geniet van de taaiheid. Het is all in the game. Het hoort er gewoon bij. Het maakt je mens en geen superman.

Deze blog verscheen 12 maart 2015 op Duurzaam Nieuw Organiseren en LinkedIn